Klíčové kompetence
|
Výchovné a vzdělávací strategie
|
Kompetence k učení
|
|
Na konci vzdělávání žák v rámci svých možností:
|
|
- Ovládá základy čtení, psaní a počítání a využívá je ke svému vzdělávání – přečte krátký tištěný nebo obrázkový text, napíše základní údaje či vzkaz a provede jednoduché matematické operace s názorem
|
- Provádíme nácvik čtení slov a vět potřebných pro praktický život, používáme odlišných textů dle velikosti formátu, písma, obrázků nebo piktogramů
- Klademe důraz na samostatné písemné vyjádření, alespoň jednoslovné, nacvičujeme sdělení, vyplňování osobních údajů písmem nebo na počítači
- Jednoduché matematické operace provádíme prakticky - využíváme názoru, kalkulačky
|
- Používá učebnice, učební pomůcky a učební materiály – dle pokynů vybere potřebnou informaci
|
- Používáme učební a informační materiály, letáky, dotazníky, knihy, výukové programy, mediální prostředky, zadáváme úkoly k vyhledání
- Osamostatňujeme žáky při vyhledávání informací, kde a jak ji najít, formou praktických modelových situací
|
- Dodržuje návykové stereotypy učení, snaží se o koncentraci na učení
- Chápe pochvalu jako motivaci k dalšímu učení
|
- Nacvičujeme zapamatování si dvou a více úkonů po sobě jdoucích, dodržujeme stejný postup
- Provádíme hry na rozvoj zrakové a sluchové paměti
- Zvyšujeme požadavky na udržení pozornosti nabídkou zajímavých úkolů
|
- Používá termíny, znaky a symboly ve spojení s konkrétními situacemi každodenního života - zná význam pojmu příroda, rodina, škola, společnost, znaky a symboly umí uplatnit při komunikaci a orientaci v prostoru, na veřejných místech
|
- Vytváříme ve třídě, ve škole i v běžném prostředí modelové situace, kde si prakticky žák ověřuje vědomosti a poznatky, zkouší něco sám zjistit nebo se zeptat
- Plníme konkrétní úkoly zaměřené na orientaci v terénu, orientace podle informačních tabulí, symbolů
|
- Ovládá elementární způsoby práce s počítačem
|
- Vysvětlujeme a často opakujeme postup práce s počítačem
- Využíváme výukové programy k rozvoji čtení, psaní a počítání
- Snažíme se vytvořit jednoduché postupy k využití internetu
|
- Uplatňuje získané zkušenosti v praktických situacích
|
- Seznamujeme žáky průběžně s obory lidských činností
- Využíváme výletů a exkurzí k poznávání oborů lidské práce
- Zadáváme takové úkoly, které pomohou vyhranit zájem o činnost, která by mohla být využita v pracovním uplatnění
|
Kompetence k řešení problému
|
|
Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:
|
|
- Překonává problémy přiměřeně ke svým možnostem – odlišuje problémové a běžné situace
|
- Nejprve pozorujeme problémové situace na videu, u druhých, později řešíme vlastní modelové situace
- Řešíme nejprve problémy v bezpečném prostředí školy, postupně přecházíme do méně známého prostředí
|
- Řeší známé a opakující se situace na základě nápodoby a vlastních zkušeností
|
- Nacvičujeme řešení běžných problémů a seznamujeme se s důsledky chybného rozhodnutí
|
- Nenechá se při řešení problémů odradit nezdarem
|
- Vybíráme možné krizové situace, nacvičujeme postup řešení
- Seznamujeme s důsledky neadekvátního chování
|
- Ví, na koho se může obrátit o pomoc při řešení problémů – dokáže vyčlenit osoby, na které se může obrátit s prosbou o radu a pomoc,umí je kontaktovat
|
- Snažíme se o usnadnění orientace v mezilidských vztazích, o určení příbuzenských vztahů
- Uplatňujeme sociální učení – návštěva odlišných prostředí, pojmenování funkce jednotlivých osob, jejich kompetence poradit či pomoci
|
Kompetence komunikativní
|
|
Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:
|
|
- Komunikuje s druhými lidmi přiměřeně svým schopnostem – používá mluvený projev či alternativní formu komunikace, aby sdělil své potřeby a přání
|
- Podněcujeme k aktivnímu mluvnímu projevu či alternativní komunikace při všech vykonávaných činnostech
- Přiměřeně rozvíjíme komunikaci při rozhovorech, skupinových hrách a při samostatném projevu
- Vyžadujeme srozumitelnou odpověď na otázky, smysluplně formulovanou žádost
|
- Rozumí jednoduchému sdělení a reaguje na ně dle svých možností
|
- Klademe důraz na naslouchání, následnou reprodukci a kontrolujeme porozumění obsahu
- Na modelových situacích trénujeme komunikaci a druhou osobou, využíváme i besed
|
- Vyjadřuje své pocity, prožitky a nálady vhodným způsobem – zvládne vhodně sdělit svá přání, souhlas a nesouhlas, snaží se usměrnit své emoční projevy na veřejnosti
|
- Dodržujeme stejné postupy při vyjádření prosby, dotazu, přání
- Důsledně trváme na poděkování a požádání
- Při hrách provádíme emoční projevy – radost, smutek, strach
|
- Chápe jednoduché, běžně užívané texty, záznamy a obrazové materiály, umí se podepsat, vyplnit slovně nebo graficky základní údaje o své osobě
|
- Snažíme se o jednoduché písemné vyjádření prosby, sdělení
- Seznamujeme žáky s tištěnými materiály – dotazníky, provádíme praktický výcvik vyplňování jména, adresy
|
- Naučený způsob komunikace využívá ke zkvalitnění života
|
- Zadáváme úkoly zaměřené na komunikaci v širším sociálním prostředí – veřejná místa ( obchod, pošta, …)
- Snažíme se o častější styk s méně známými osobami – mimoškolní akce, spolupráce s jinými školami
|
· Využívá dostupných komunikačních prostředků, dokáže je používat jako zdroj informací a způsob dorozumívání – telefon, televizi, počítač, rozhlas
|
- Procvičujeme telefonování, pracujeme s počítačem, mluvíme do mikrofonu, používáme kameru
|
- Je připraven komunikovat s neznámými lidmi a rozšiřovat si tak okruh mezilidských vztahů
|
- Dbáme na integraci do širší společnosti – kultura, veřejné akce, návštěva institucí
- Snažíme se odstranit strach a nejistotu z vyjádření na veřejnosti
|
Kompetence sociální a personální
|
|
Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:
|
|
- Má základní představu o vztazích mezi lidmi – rozpozná odlišnost vztahů v rodině, ve škole a na veřejnosti
|
- Orientujeme pozornost žáků nejen na vztahy v rodině, ale i na vztahy přátelské – zájmové kroužky, škola
- Podporujeme vzájemný kontakt mezi třídami
- Přibližujeme životní role – žák, učitel. Rodič, sourozenec, kamarád, …
|
- Orientuje se v prostředí školy, bytu, bydliště, rozlišuje místo k práci, ke hře, k odpočinku, zná adresu svého bydliště, pamatuje si cestu do školy, ví, kde se nacházejí v okolí obchody, důležité úřady a instituce
|
- Opakujeme možnosti dopravních spojení v Liberci
- Učíme žáky cestovat v hromadné dopravě
- Do často navštěvovaných míst dodržujeme a nacvičujeme stejnou trasu
|
- Uplatňuje základní návyky společenského chování – uplatňuje získané vzorce ve správných situacích ( děkuje, zdraví, žádá, osloví )
|
- Dbáme na vhodné užívání pozdravu, poděkování, oslovení
|
- Navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi
|
- Vedeme žáky ke společným činnostem,poukazujeme na výhody spolupráce ( dvojice, třída, více tříd )
- Podporujeme vzájemnou pomoc
- Seznamujeme s pravidly spolupráce, měníme role
- Ukazujeme konkrétní způsob vhodného zapojení do nové skupiny – představit se, počkat na instrukce, respektovat osoby, které zadávají pokyny
|
- Rozpoznává nevhodné a rizikové chování, je seznámen s jeho možnými důsledky
|
- Využíváme vlastního pozitivního příkladu
- Provádíme rozbor vhodného a nevhodného chování
- Upozorňujeme na negativní společenské vlivy – vandalismus, krádeže
- Ve spolupráci s rodinou fixujeme vhodné chování
|
- Uvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby
|
- Zdůrazňujeme možnost říci ne
- Umožňujeme žákovi odhadnout vlastní možnosti, bránit se nepřiměřeným požadavkům
- Seznamujeme s pojmy šikana, zneužití – využíváme příklady ze života
- Poskytujeme důležitá telefonní čísla – policie, Linka důvěry, první pomoc
|
- Prokazuje získanou sebedůvěru při vystupování v neznámém prostředí
|
- Častým pozitivním hodnocením dílčích kroků posilujeme sebedůvěru
- Na veřejných místech podněcujeme žáky k dotazům, k rozhovorům
- Doporučujeme vhodné způsoby, jak projevit svůj názor – vlastním příkladem, žákovou zkušeností
|
Kompetence občanské
|
|
Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:
|
|
- Využívá osvojené návyky a dovednosti k zapojení se do společnosti – dokáže provádět sebeobsluhu, běžné činnosti režimu dne
|
- Na příkladech demonstrujeme, proč se musí chodit do zaměstnání, do školy, seznamujeme s výsledky lidských činností
- Klademe důraz na zadávání drobných povinností, kontrolujeme a hodnotíme jejich plnění
|
- Má povědomí o základních právech a povinnostech občanů
|
- Seznamujeme s pravidly režimu dne třídy, školy
- Zapojujeme žáky do pravidelných aktivit
- Připomínáme, co se musí, co může a co nesmí
- Vyzdvihujeme pozitivní příklady správného soužití – rodina, škola, veřejnost
|
- Dodržuje základní společenské normy a pravidla soužití
|
- Nabádáme ke vzájemné pomoci druhým, pomoci ve třídě
- Hodnotíme plnění pravidel v rámci třídy, školy
- Upozorňujeme na nevhodné chování na veřejnosti
- Kontrolujeme dodržování pravidel chování na veřejnosti – nákup, pošta, divadlo, …
|
- Chrání své zdraví, dodržuje naučené stereotypy chování zdravého životního stylu a ochrany životního prostředí
|
- Zařazujeme do praktických činností péči o vlastní tělo, oblékání, hygienu
- Seznamujeme žáky,jak se chovat v případě onemocnění či poranění, s dodržováním léčebného režimu
- Zařazujeme preventivní programy o správné výživě
- Seznamujeme žáky s problémy dospívání
- Zdůrazňujeme důležitost zdravého pohybu
- Připomínáme existenci škodlivých látek – cigarety, alkohol, drogy
|
- Dokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví lidí
|
- Provádíme nácvik přivolání pomoci, telefonování, opakujeme důležitá telefonní čísla
- Pojmenováváme na veřejných místech kompetentní osoby, na které je možno se obrátit v případě ohrožení
|
Kompetence pracovní
|
|
Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:
|
|
- Má osvojené hygienické návyky, zvládá sebeobsluhu (samostatně či s pomocí jiné osoby)
|
- Vysvětlujeme si nutnost hygienických úkonů a následky špatné hygieny
- Zaměřujeme pozornost na oblékání k různým příležitostem – práce, kultura, …
- V režimu dne pravidelně opakujeme oblékání, stolování, hygienické úkony
|
- Zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy při jednoduchých pracovních činnostech – umí si částečně připravit pracovní plochu, potřebné pomůcky k jednoduchým pracovním úkonům v domácnosti,dílně, na pozemku
|
- Seznamujeme žáky s jednoduchými pracovními úkony a základními nástroji v dílně, kuchyni, na pozemku, ve třídě
- Usilujeme opakováním o osamostatňování, zviditelňujeme úspěchy – počet provedených úkonů
- Zařazujeme opakované činnosti – domácí práce, snažíme se ukázat okamžitý výsledek, smysluplnost
- V rámci předprofesní přípravy poukazujeme na reálné možnosti pracovního uplatnění
|
- Provádí pracovní postup se slovním doprovodem nebo podle obrázků
|
- Používáme srozumitelní a jednotné pokyny, verbalizujeme úkony, zajišťujeme míru pochopení pomocí obrázků
- Ověřujeme pochopení instrukce a praktické splnění úkolu
|
- Soustředí se na pracovní výkon – pracuje vlastním tempem, složitější pracovní postup vykonává po částech, při odpočinku nevyrušuje
|
- Zařazujeme časté relaxační chvilky, pohybová cvičení k uvolnění ruky, provádíme hry na rozvoj zrakové a sluchové pozornosti
- Sled pracovních úkonů rozfázujeme – názorně pomocí obrázků popisu nebo jinou grafickou úpravou
|
- Respektuje pravidla práce ve skupině a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu společné práce
|
- Směřujeme k přijetí autority dospělého od nejnižších ročníků
- Umožňujeme sebekritický náhled na vlastní práci konfrontací s ostatními
- Pořádáme pravidelné prezentace společně vytvořených výrobků
|
- Přijímá posouzení výsledků své práce – dokáže se vyrovnat s kritikou, má snahu napravit chyby, pochvalu přijímá motivačně
|
- Hodnotíme průběh a výsledek práce s žákem
- Stanovujeme přijatelná a vhodná kriteria hodnocení – ústní, písemné
- Vytváříme modelové situace, při nichž necháme zažít úspěch i neúspěch, kladné i záporné hodnocení
|
- Dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce a ochrany životního prostředí při pracovních činnostech podle naučených stereotypů
|
- Zajišťujeme seznámení s bezpečnostními předpisy, řešíme modelové situace, využíváme výuková videa
- Volíme jednotný postup při nácviku zásad bezpečnosti a hygieny, poukazujeme na následky nedodržení předpisů
|