ZŠ Speciální

Jsme škola, která poskytuje základní vzdělávání:

  • žákům s různým stupněm mentálního postižení,
  • žákům s poruchou autistického spektra,
  • žákům se souběžným postižením více vadami.
 

Žáci  ZŠ speciální jsou vzděláváni podle programu:

Školní vzdělávací program pro základní školu speciální

Odkaz ke stažení: ŠVP_ZŠS.pdf (2506981)

 

Tematické plány

odkazy ke stažení:

Tematické plány pro základní školu speciální díl I TP ZŠS díl I.zip (1652439)

 
Tematické plány pro základní školu speciální díl II TP ZŠS DÍL II.zip (144877)
 
 

Školní vzdělávací program pro základní školu speciální

Cíle základního vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením reprezentují předpokládaný směr vzdělávání, ve kterém se usiluje o utváření a postupné rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Vzhledem k výraznému snížení rozumových schopností a velmi opožděnému psychomotorickému vývoji jsou cíle vzdělávání přizpůsobeny omezeným možnostem žáků. K dosažení cílů vzdělávání směřuje systém záměrů, konkrétních úkolů, činností, metod, prostředků a aktivit. Snahou je dosažení optimálního rozvoje osobnosti žáků a kvality jejich života s přihlédnutím k možnostem daným povahou a stupněm postižení.

 

Hlavní cíle základního vzdělávání

  1. Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci s využitím všech dostupných systémů a forem komunikace.
  2. Pomáhat žákům, aby poznávali své schopnosti a možnosti a využívali je v osobním i pracovním životě.
  3. Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je k učení.
  4. Podněcovat žáky k myšlení na podkladě názoru a k řešení problémů.
  5. Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.
  6. Připravovat žáky k tomu, aby si uvědomili svá práva a naplňovali své povinnosti.
  7. Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city, vhodné projevy v chování, jednání, prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, k okolnímu prostředí i k přírodě.
  8. Učit žáky chránit vlastní zdraví i zdraví jiných.
  9. Vést žáky k ohleduplnosti k jiným lidem a učit je žít společně s ostatními lidmi.

 

 

Klíčové kompetence

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení

 

Na konci vzdělávání žák v rámci svých možností:

 

  • Ovládá základy čtení, psaní a počítání a využívá je ke svému vzdělávání – přečte krátký tištěný nebo obrázkový text, napíše základní údaje či vzkaz a provede jednoduché matematické operace s názorem

 

  • Provádíme nácvik čtení slov a vět potřebných pro praktický život, používáme odlišných textů dle velikosti formátu, písma, obrázků nebo piktogramů
  • Klademe důraz na samostatné písemné vyjádření, alespoň jednoslovné, nacvičujeme sdělení, vyplňování osobních údajů písmem nebo na počítači
  • Jednoduché matematické operace provádíme prakticky - využíváme názoru, kalkulačky
  • Používá učebnice, učební pomůcky a učební materiály – dle pokynů vybere potřebnou informaci
  • Používáme učební a informační materiály, letáky, dotazníky, knihy, výukové programy, mediální prostředky, zadáváme úkoly k vyhledání
  • Osamostatňujeme žáky při vyhledávání informací, kde a jak ji najít, formou praktických modelových situací
  • Dodržuje návykové stereotypy učení, snaží se o koncentraci na učení
  • Chápe pochvalu jako motivaci k dalšímu učení
  • Nacvičujeme zapamatování si dvou a více úkonů po sobě jdoucích, dodržujeme stejný postup
  • Provádíme hry na rozvoj zrakové a sluchové paměti
  • Zvyšujeme požadavky na udržení pozornosti nabídkou zajímavých úkolů
  • Používá termíny, znaky a symboly ve spojení s konkrétními situacemi každodenního života - zná význam pojmu příroda, rodina, škola, společnost, znaky a symboly umí uplatnit při komunikaci a orientaci v prostoru, na veřejných místech
  • Vytváříme ve třídě, ve škole i v běžném prostředí modelové situace, kde si prakticky žák ověřuje vědomosti a poznatky, zkouší něco sám zjistit nebo se zeptat
  • Plníme konkrétní úkoly zaměřené na orientaci v terénu, orientace podle informačních tabulí, symbolů
  • Ovládá elementární způsoby práce s počítačem
  • Vysvětlujeme a často opakujeme postup práce s počítačem
  • Využíváme výukové programy k rozvoji čtení, psaní a počítání
  • Snažíme se vytvořit jednoduché postupy k využití internetu
  • Uplatňuje získané zkušenosti v praktických situacích
  • Seznamujeme žáky průběžně s obory lidských činností
  • Využíváme výletů a exkurzí k poznávání oborů lidské práce
  • Zadáváme takové úkoly, které pomohou vyhranit zájem o činnost, která by mohla být využita v pracovním uplatnění

Kompetence k řešení problému

 

Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:

 

  • Překonává problémy přiměřeně ke svým možnostem – odlišuje problémové a běžné situace
  • Nejprve pozorujeme problémové situace na videu, u druhých, později řešíme vlastní modelové situace
  • Řešíme nejprve problémy v bezpečném prostředí školy, postupně přecházíme do méně známého prostředí
  • Řeší známé a opakující se situace na základě nápodoby a vlastních zkušeností
  • Nacvičujeme řešení běžných problémů a seznamujeme se s důsledky chybného rozhodnutí
  • Nenechá se při řešení problémů odradit nezdarem
  • Vybíráme možné krizové situace, nacvičujeme postup řešení
  • Seznamujeme s důsledky neadekvátního chování
  • Ví, na koho se může obrátit o pomoc při řešení problémů – dokáže vyčlenit osoby, na které se může obrátit s prosbou o radu a pomoc,umí je kontaktovat

 

  • Snažíme se o usnadnění orientace v mezilidských vztazích, o určení příbuzenských vztahů
  • Uplatňujeme sociální učení – návštěva odlišných prostředí, pojmenování funkce jednotlivých osob, jejich kompetence poradit či pomoci

Kompetence komunikativní

 

Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:

 

  • Komunikuje s druhými lidmi přiměřeně svým schopnostem – používá mluvený projev či alternativní formu komunikace, aby sdělil své potřeby a přání
  • Podněcujeme k aktivnímu mluvnímu projevu či alternativní komunikace při všech vykonávaných činnostech
  • Přiměřeně rozvíjíme komunikaci při rozhovorech, skupinových hrách a při samostatném projevu
  • Vyžadujeme srozumitelnou odpověď na otázky, smysluplně formulovanou žádost
  • Rozumí jednoduchému sdělení a reaguje na ně dle svých možností
  • Klademe důraz na naslouchání, následnou reprodukci a kontrolujeme porozumění obsahu
  • Na modelových situacích trénujeme komunikaci a druhou osobou, využíváme i besed
  • Vyjadřuje své pocity, prožitky a nálady vhodným způsobem – zvládne vhodně sdělit svá přání, souhlas a nesouhlas, snaží se usměrnit své emoční projevy na veřejnosti
  • Dodržujeme stejné postupy při vyjádření prosby, dotazu, přání
  • Důsledně trváme na poděkování a požádání
  • Při hrách provádíme emoční projevy – radost, smutek, strach
  • Chápe jednoduché, běžně užívané texty, záznamy a obrazové materiály, umí se podepsat, vyplnit slovně nebo graficky základní údaje o své osobě
  • Snažíme se o jednoduché písemné vyjádření prosby, sdělení
  •  Seznamujeme žáky s tištěnými materiály – dotazníky, provádíme praktický výcvik vyplňování jména, adresy
  • Naučený způsob komunikace využívá ke zkvalitnění života
  • Zadáváme úkoly zaměřené na komunikaci v širším sociálním prostředí – veřejná místa ( obchod, pošta, …)
  • Snažíme se o častější styk s méně známými osobami – mimoškolní akce, spolupráce s jinými školami

·         Využívá dostupných komunikačních prostředků, dokáže je používat jako zdroj informací a způsob dorozumívání – telefon, televizi, počítač, rozhlas

  • Procvičujeme telefonování, pracujeme s počítačem, mluvíme do mikrofonu, používáme kameru
  • Je připraven komunikovat s neznámými lidmi a rozšiřovat si tak okruh mezilidských vztahů
  • Dbáme na integraci do širší společnosti – kultura, veřejné akce, návštěva institucí
  • Snažíme se odstranit strach a nejistotu z vyjádření na veřejnosti

Kompetence sociální a personální

 

Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:

 

  • Má základní představu o vztazích mezi lidmi – rozpozná odlišnost vztahů v rodině, ve škole a na veřejnosti
  • Orientujeme pozornost žáků nejen na vztahy v rodině, ale i na vztahy přátelské – zájmové kroužky, škola
  • Podporujeme vzájemný kontakt mezi třídami
  • Přibližujeme životní role – žák, učitel. Rodič, sourozenec, kamarád, …
  • Orientuje se v prostředí školy, bytu, bydliště, rozlišuje místo k práci, ke hře, k odpočinku, zná adresu svého bydliště, pamatuje si cestu do školy, ví, kde se nacházejí v okolí obchody, důležité úřady a instituce
  • Opakujeme možnosti dopravních spojení v Liberci
  • Učíme žáky cestovat v hromadné dopravě
  • Do často navštěvovaných míst dodržujeme a nacvičujeme stejnou trasu
  • Uplatňuje základní návyky společenského chování – uplatňuje získané vzorce ve správných situacích ( děkuje, zdraví, žádá, osloví )
  • Dbáme na vhodné užívání pozdravu, poděkování, oslovení
  • Navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi
  • Vedeme žáky ke společným činnostem,poukazujeme na výhody spolupráce ( dvojice, třída, více tříd )
  • Podporujeme vzájemnou pomoc
  • Seznamujeme s pravidly spolupráce, měníme role
  • Ukazujeme konkrétní způsob vhodného zapojení do nové skupiny – představit se, počkat na instrukce, respektovat osoby, které zadávají pokyny
  • Rozpoznává nevhodné a rizikové chování, je seznámen s jeho možnými důsledky
  • Využíváme vlastního pozitivního příkladu
  • Provádíme rozbor vhodného a nevhodného chování
  • Upozorňujeme na negativní společenské vlivy – vandalismus, krádeže
  • Ve spolupráci s rodinou fixujeme vhodné chování
  • Uvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby
  • Zdůrazňujeme možnost říci ne
  • Umožňujeme žákovi odhadnout vlastní možnosti, bránit se nepřiměřeným požadavkům
  • Seznamujeme s pojmy šikana, zneužití – využíváme příklady ze života
  • Poskytujeme důležitá telefonní čísla – policie, Linka důvěry, první pomoc
  • Prokazuje získanou sebedůvěru při vystupování v neznámém prostředí
  • Častým pozitivním hodnocením dílčích kroků posilujeme sebedůvěru
  • Na veřejných místech podněcujeme žáky k dotazům, k rozhovorům
  • Doporučujeme vhodné způsoby, jak projevit svůj názor – vlastním příkladem, žákovou zkušeností

Kompetence občanské

 

Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:

 

  • Využívá osvojené návyky a dovednosti k zapojení se do společnosti – dokáže provádět sebeobsluhu, běžné činnosti režimu dne
  • Na příkladech demonstrujeme, proč se musí chodit do zaměstnání, do školy, seznamujeme s výsledky lidských činností
  • Klademe důraz na zadávání drobných povinností, kontrolujeme a hodnotíme jejich plnění
  • Má povědomí o základních právech a povinnostech občanů
  • Seznamujeme s pravidly režimu dne třídy, školy
  • Zapojujeme žáky do pravidelných aktivit
  • Připomínáme, co se musí, co může a co nesmí
  • Vyzdvihujeme pozitivní příklady správného soužití – rodina, škola, veřejnost
  • Dodržuje základní společenské normy a pravidla soužití
  • Nabádáme ke vzájemné pomoci druhým, pomoci ve třídě
  • Hodnotíme plnění pravidel v rámci třídy, školy
  • Upozorňujeme na nevhodné chování na veřejnosti
  • Kontrolujeme dodržování pravidel chování na veřejnosti – nákup, pošta, divadlo, …
  • Chrání své zdraví, dodržuje naučené stereotypy chování zdravého životního stylu a ochrany životního prostředí
  • Zařazujeme do praktických činností péči o vlastní tělo, oblékání, hygienu
  • Seznamujeme žáky,jak se chovat v případě onemocnění či poranění, s dodržováním léčebného režimu
  • Zařazujeme preventivní programy o správné výživě
  • Seznamujeme žáky s problémy dospívání
  • Zdůrazňujeme důležitost zdravého pohybu
  • Připomínáme existenci škodlivých látek – cigarety, alkohol, drogy
  • Dokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví lidí
  • Provádíme nácvik přivolání pomoci, telefonování, opakujeme důležitá telefonní čísla
  • Pojmenováváme na veřejných místech kompetentní osoby, na které je možno se obrátit v případě ohrožení

Kompetence pracovní

 

Na konci vzdělání žák v rámci svých možností:

 

  • Má osvojené hygienické návyky, zvládá sebeobsluhu (samostatně či s pomocí jiné osoby)
  • Vysvětlujeme si nutnost hygienických úkonů a následky špatné hygieny
  • Zaměřujeme pozornost na oblékání k různým příležitostem – práce, kultura, …
  • V režimu dne pravidelně opakujeme oblékání, stolování, hygienické úkony
  • Zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy při jednoduchých pracovních činnostech – umí si částečně připravit pracovní plochu, potřebné pomůcky k jednoduchým pracovním úkonům v domácnosti,dílně, na pozemku
  • Seznamujeme žáky s jednoduchými pracovními úkony a základními nástroji v dílně, kuchyni, na pozemku, ve třídě
  • Usilujeme opakováním o osamostatňování, zviditelňujeme úspěchy – počet provedených úkonů
  • Zařazujeme opakované činnosti – domácí práce, snažíme se ukázat okamžitý výsledek, smysluplnost
  • V rámci předprofesní přípravy poukazujeme na reálné možnosti pracovního uplatnění
  • Provádí pracovní postup se slovním doprovodem nebo podle obrázků
  • Používáme srozumitelní a jednotné pokyny, verbalizujeme úkony, zajišťujeme míru pochopení pomocí obrázků
  • Ověřujeme pochopení instrukce a praktické splnění úkolu
  • Soustředí se na pracovní výkon – pracuje vlastním tempem, složitější pracovní postup vykonává po částech, při odpočinku nevyrušuje
  • Zařazujeme časté relaxační chvilky, pohybová cvičení k uvolnění ruky, provádíme hry na rozvoj zrakové a sluchové pozornosti
  • Sled pracovních úkonů rozfázujeme – názorně pomocí obrázků popisu nebo jinou grafickou úpravou
  • Respektuje pravidla práce ve skupině a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Směřujeme k přijetí autority dospělého od nejnižších ročníků
  • Umožňujeme sebekritický náhled na vlastní práci konfrontací s ostatními
  • Pořádáme pravidelné prezentace společně vytvořených výrobků
  • Přijímá posouzení výsledků své práce – dokáže se vyrovnat s kritikou, má snahu napravit chyby, pochvalu přijímá motivačně
  • Hodnotíme průběh a výsledek práce s žákem
  • Stanovujeme přijatelná a vhodná kriteria hodnocení – ústní, písemné
  • Vytváříme modelové situace, při nichž necháme zažít úspěch i neúspěch, kladné i záporné hodnocení
  • Dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce a ochrany životního prostředí při pracovních činnostech podle naučených stereotypů
  • Zajišťujeme seznámení s bezpečnostními předpisy, řešíme modelové situace, využíváme výuková videa
  • Volíme jednotný postup při nácviku zásad bezpečnosti a hygieny, poukazujeme na následky nedodržení předpisů